Klachtenprocedure

Hoe lossen we problemen op?
Problemen zijn er om in een vroeg stadium herkend en onderkend te worden. Als er te lang gewacht wordt kunnen negatieve effecten versterken. Hieronder treft u het acht-stappenplan, dat ook terug te vinden is in onze schoolgids, om te werken aan een vroegtijdige oplossing van een probleem. In onze

1. Spreek de juiste persoon aan, het personeelslid dat het meest direct betrokken is. In
    de meeste gevallen is dit de leerkracht.
  2. Wacht niet te lang met het signaleren van het probleem. Hoe eerder u aan de bel
    trekt, hoe beter dat is. Ook als de leerkracht nog weinig weet van het probleem, is het verstandig om actie te ondernemen. Wie kennis heeft van een probleem, zal er in ieder geval over na gaan denken. Dat is het begin van een oplossing.
  3. Maak snel een afspraak. Doe dat niet al te formeel; schiet degene met wie u wilt gaan praten bijvoorbeeld voor of na de les even aan om een afspraak te maken.
  4. Geef duidelijk aan wat het probleem is. Beperk u tot hoofdzaken, vermijd details.
  5. Voorkom machtsongelijkheid. De leerkracht met wie u praat is een deskundige op onderwijsgebied. U bent een deskundige op het gebied van het opvoeden van uw kinderen. Belangrijk is om vanuit deze gelijkwaardigheid het gesprek te voeren.
  6. Bedenk mogelijke oplossingen. Het probleem stellen is één; een oplossing aandragen is twee. Voorstellen voor oplossingen kunnen het gesprek in de goede richting duwen.
  7. Maak, als u er samen niet uitkomt, gebruik van een onafhankelijk persoon. Soms kunnen de emoties tijdens het gesprek hoog oplopen. Dan kan het verstandig zijn om samen af te spreken een neutraal, onafhankelijk persoon aanwezig te laten zijn bij uw gesprek.
  8. Houd bij wat is afgesproken. Een kort verslag van elk gesprek dat door beide partijen voor gezien getekend wordt, is belangrijk voor het vervolg van het gesprek.

Leidt het gesprek met de betrokken medewerker niet tot resultaat, dan is het nodig een nieuwe stap te zetten. De directie is dan de volgende bij wie u uw probleem kunt neerleggen. Hoe dit werkt en wat te doen als die stap niet helpend is leest u hieronder.

Klachtenregeling
Mocht u het gevoel krijgen dat u niet serieus genomen wordt of dat er niet goed naar u geluisterd wordt dan kunt u de zaak bespreken met de directeur. U kunt dat doen door te bellen naar 0297-261633 of te mailen naar administratie@obs-depijlstaart.nl.  Ook kunt u direct in contact komen met de Interne Vertrouwenspersonen van de Pijlstaart. De vertrouwenspersonen zijn aangesteld om ervoor te zorgen dat klachten van ouders of kinderen altijd serieus worden genomen en op een passende manier worden aangepakt. De vertrouwenspersonen  zijn Daniëlle Nethe en Cindy Rosenboom. U kunt hen bereiken op: danielle@obs-depijlstaart.nl en cindy@obs-depijlstaart.nl

Elke ouder of kind kan een beroep op hen doen als er problemen zijn, van welke aard dan ook, waar u of uw kind niet met iedereen over durft te praten of wil praten. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld en er worden. Als het nodig mocht zijn, wordt een klacht doorverwezen naar de Externe Vertrouwenspersoon en/of de onafhankelijke Klachtencommissie. Stichting AURO heeft een klachtenregeling: Klachtenregeling stichting AURO

Externe vertrouwenspersoon
Voor leerlingen, ouders en medewerkers van stichting AURO:
Karin van den Heuvel, k.vandenheuvel@kwadraad.nl of 06-40894202 of via Kwadraad: 088-9004000.
De contactgegevens van de externe vertrouwenspersoon zijn te vinden op de website van AURO, in de
schoolgids en op de website van de school.

Stichting AURO
Voor vragen over het indienen van een klacht bij de bestuurder van AURO kan contact worden gezocht via
telefoonnummer 0297-255116 of per email aan secretariaat@stichtingauro.nl.
Het indienen van een klacht bij de bestuurder van AURO kan per brief of email:
secretariaat@stichtingauro.nl
Postadres:
Stichting AURO
3640 BC Mijdrecht

Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
Postadres: Stichting Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht, T: 030 – 280 95 90 E:
info@onderwijsgeschillen.nl, W: www.onderwijsgeschillen.nl
Reglement LKC is te vinden op:

De afsluiting van ons laatste Blink Wereldoriëntatie thema van dit schooljaar! Producten voor beelden vorming, kooklessen van echte koks en als knallend einde een open huis met een heerlijke proeverij in de school. En natuurlijk is er al die tijd ook gewerkt aan de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek;)

De kooklessen hebben gewerkt want de leerlingen hebben de lekkerste zelfgemaakte hapjes mee naar school genomen. Met van de Ouderraad nog een heerlijke limonade en een prijsvraag. Op naar de laatste dagen van het schooljaar!

#vinkeveen #blinkwereldoriëntatie #thematischonderwijs #ouderraad #ouderbetrokkenheid #kookles #burgerschap

...