Leerlingenraad

Een belangrijk instrument in het bevorderen van een actieve betrokkenheid en het cultiveren van het Burgerschapsonderwijs op de Pijlstaart is onze Leerlingenraad.

Stem van de Leerlingen:
De Leerlingenraad fungeert als een stem voor onze jonge denkers en doeners van groep 5 tot en met groep 8. Hier krijgen ze de kans om hun gedachten, zorgen en ideeën te delen over zaken die hen direct aangaan. Samen met juf Desiree en juf Chantal. Dit platform geeft hen niet alleen een gevoel van eigenwaarde, maar het helpt ook bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals spreken in het openbaar, samenwerken en het begrijpen van democratische processen.

Veraderdata: 10 oktober 2023, 16 januari 2024, 19 maart 2024 en 11 juni 2024.

Dean en Liz (groep 5)
Sofie en Mila (groep 6)

Rhys en Hanna (groep 7)
Jayden en Hannah (groep 8)

Actieve Participatie:
Door deel te nemen aan de Leerlingenraad leren onze leerlingen de waarde van actieve participatie. Ze begrijpen dat ze een actieve rol kunnen spelen in het vormgeven van hun eigen schoolervaring. Dit besef draagt bij aan het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsgevoel en een gevoel van eigenaarschap.

Democratie in Actie:
De Leerlingenraad fungeert als een mini-democratie binnen de schoolmuren van de Pijlstaart. Leerlingen leren dat hun mening telt en dat ze kunnen bijdragen aan besluitvormingsprocessen. Door te stemmen over belangrijke kwesties, leren ze respect te hebben voor verschillende perspectieven en het belang van samenwerking om gemeenschappelijke doelen te bereiken.

Educatieve Waarde:
De deelname aan de Leerlingenraad biedt educatieve waarde die verder gaat dan het klaslokaal. Leerlingen krijgen inzicht in hoe organisaties werken, leren plannen en strategieën ontwikkelen, en begrijpen het belang van het luisteren naar anderen. Deze ervaringen vormen een aanvulling op hun leren en bereiden hen voor op een leven als actieve, geïnformeerde burgers in de maatschappij.

Verbinding tussen Leerlingen en Leiderschap:
De Leerlingenraad versterkt de band tussen leerlingen en leiderschap op de Pijlstaart. Het maakt dat onze leerlingen zich gehoord voelen door het het hele team. Dit bevordert een positieve sfeer en helpt bij het creëren van een gemeenschap waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.

In het kort; de Leerlingenraad op onze school is niet alleen een prachtig middel voor het ontwikkelen van leiderschap en participatievaardigheden, maar het is ook een essentieel onderdeel van het bouwen aan actieve en betrokken burgers voor de toekomst.

Samen met u als ouders en verzorgers, onze toegewijde leerkrachten en onze fantastische leerlingen, bouwen we aan een schoolgemeenschap waarin iedereen een rol speelt in het vormgeven van een positieve en inclusieve leeromgeving.