Kernwaarden

De kernwaarden van OBS de Pijlstaart zijn gericht op het creëren van een veilige, open en hechte gemeenschap waarin leerlingen zich thuis voelen en zich kunnen ontwikkelen. Respect voor anderen, ongeacht hun afkomst, achtergrond of overtuigingen, en het aanmoedigen van een cultuur van tolerantie en begrip.

Onze school staat voor openheid, laagdrempeligheid, eerlijkheid en transparantie, waarbij vertrouwen centraal staat. Er is veel aandacht voor de sfeer en het plezier op school, respect voor elkaar en een hecht team dat samenwerkt en betrokken is bij alle leerlingen.

Wij creëren een veilig en tolerant schoolklimaat, waarbij alles bespreekbaar is en er specifieke aandacht is voor het individu. Er wordt samengewerkt en van elkaar geleerd, met vrijheid en kansen om te ontwikkelen. Onze school is vernieuwend, toegankelijk en heeft veel aandacht voor kwalitatief goed onderwijs.

Er wordt aandacht besteed aan zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Wij stimuleren nieuwsgierigheid door middel van inspirerend en onderzoekend onderwijs dat wij in een breed scala aan onderwijsmogelijkheden aanbieden. Waaronder het stimuleren van creativiteit en innovatie, zodat leerlingen hun eigen talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Er is eenheid in de school met een doorgaande lijn met rust en regelmaat. Er is een goede samenwerking met ouders en er is duidelijke en heldere communicatie.

Onze waarden vallen onder de kernwaarden van het Openbaar Onderwijs

• Gelijkwaardigheid: Op onze openbare school is iedereen welkom. Hoeveel we ook van elkaar verschillen, iedereen heeft recht op een gelijke behandeling, een gelijke stem en gelijke kansen. Iedereen is evenveel waard.
  • Vrijheid: Op onze openbare school kun je jezelf zijn en je eigen stem laten horen. Je leert zelfstandig en kritisch denken. Je neemt verantwoordelijkheid en houdt rekening met de vrijheid van de ander
  • Ontmoeting: Op onze openbare school leren we van elkaars verschillen. We zijn nieuwsgierig naar het verhaal van de ander. We dragen zorg voor elkaar en voor onze omgeving. Op school ontmoet je de hele wereld.