Missie & Visie

OBS de Pijlstaart is een school in het hart van Vinkeveen. Onze school is een plek waar iedereen zich veilig en geborgen voelt. Er heerst een veilige en sociale sfeer, waarin respect voor elkaar centraal staat en een open deuren cultuur heerst. Een goede sfeer is allesbepalend bij ons. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor deze sfeer en communiceren open, eerlijk en direct. Hierdoor kunnen wij elkaar feedback geven en van elkaar leren.

Onze school staat voor kwaliteit en professionaliteit. Wij hebben oog voor de talenten en mogelijkheden van onze leerlingen en stimuleren hen om het beste uit zichzelf te halen. Hierbij vinden wij het belangrijk om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren, waarin onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij streven ernaar dat onze leerlingen met optimaal plezier naar school gaan en zich op hun gemak voelen. Door onze passie voor onderwijs willen wij onze leerlingen inspireren en motiveren. Een sfeervolle en uitnodigende leeromgeving nodigt als vanzelf de kinderen uit om actief met plezier en succes aan de ontwikkeling van kennis en vaardigheden te werken. Zo kunnen zij het beste uit zichzelf halen en met vertrouwen de wereld tegemoet treden.

OBS de Pijlstaart is een school die gezamenlijk zorg draagt voor het schoolbeleid. Wij zijn ons ervan bewust dat het onderwijs voortdurend in ontwikkeling is en wij willen onze leerlingen het beste onderwijs bieden. Daarom reflecteren wij op ons onderwijs en ons handelen om onszelf continu te verbeteren. Zo kunnen wij ons onderwijs steeds verder verbeteren en aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen. Daarbij staat aandacht voor het individu centraal. Wij geven onze leerlingen persoonlijke aandacht en bieden hen de ondersteuning die zij nodig hebben om zich optimaal te ontwikkelen en met vertrouwen de toekomst tegemoet te kunnen treden. Wij streven ernaar om ieder kind passend onderwijs te bieden, zodat zij optimaal kunnen groeien en zich ontwikkelen. We besteden extra aandacht aan leerlingen met een lager, maar ook met een hoger dan gemiddeld cognitief niveau. Uiteraard ligt onze focus niet alleen bij de uiteinden van het spectrum, maar is het onderwijs met name gericht op de grote basisgroep. Zij vormen de grootste groep van de school en krijgen gerichte instructie om vervolgens zelfstandig of gezamenlijk aan de slag te gaan. Dit alles doen wij door te werken met actuele materialen, zowel op papier als digitaal, en door alle expertise die wij in huis hebben in te zetten. Onze leerlingen profiteren van de nieuwste ontwikkelingen. Door onze passie voor onderwijs en vakmanschap zijn wij in staat om onze leerlingen optimaal te begeleiden naar een passende uitstroom.

Motivatie en inspiratie leiden tot creativiteit in het oplossen of aanpakken van problemen en vraagstukken en in het zoeken, ordenen en verwerken van informatie. Kinderen een actieve, creatieve en onderzoekende houding aanleren is daarom een doel van ons onderwijs. Voor dit onderwijs hebben wij inspirerende en geïnspireerde leerkrachten die samenwerken en samen leren. Voor de kennisoverdracht maken de leerkrachten gebruik van verschillende didactische werkvormen waaronder het EDI-model. Er zijn op de Pijlstaart vakdocenten voor bewegingsonderwijs, muziek en beeldende vorming. Zij bieden deze vakken consequent en op hoogwaardig niveau aan.