Sociale veiligheid

“Samen Bouwen aan sterke & respectvolle kinderen”

Op OBS de Pijlstaart zijn we trots op het gebruik van de Kanjertraining als een integraal onderdeel van ons onderwijsprogramma. Hieronder leest u een samenvatting over wat de Kanjertraining inhoudt, waarom we het gebruiken en hoe het bijdraagt aan de positieve ontwikkeling van kinderen.

Wat is de Kanjertraining?
De Kanjertraining is een programma dat is ontwikkeld om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. Het richt zich op het bevorderen van zelfvertrouwen, respect voor anderen, samenwerking en positieve relaties. Dit gebeurt door middel van verschillende oefeningen, activiteiten en gesprekken die kinderen helpen hun gedrag en communicatie te begrijpen en te verbeteren.

Waarom gebruiken wij Kanjertraining?

• Bullyingpreventie: De Kanjertraining helpt om pestgedrag te verminderen en een veilige schoolomgeving te creëren waarin elk kind zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt.
  • Verbetering van sociaal gedrag: Door kinderen te leren hoe ze respectvol en empathisch met anderen kunnen omgaan, verbetert hun sociaal gedrag en ontwikkelen ze sterke interpersoonlijke vaardigheden.
  • Zelfvertrouwen: De training bevordert zelfvertrouwen en positief zelfbeeld, waardoor kinderen beter in staat zijn om met uitdagingen en conflicten om te gaan.
  • Effectieve communicatie: Kinderen leren constructief en effectief te communiceren, waardoor ze beter begrijpen wat er om hen heen gebeurt en hoe ze hun gevoelens en gedachten kunnen uiten.

Hoe wordt de Kanjertraining toegepast op onze school?

Bij ons op school integreren we de Kanjertraining in ons dagelijks curriculum en onze schoolcultuur. Leerkrachten worden opgeleid in de Kanjertraining-methodologie en passen deze principes toe in hun interacties met de kinderen. Het motto is elke professional op OBS de Pijlstaart is opgeleid of is in opleiding.

De vier Kanjertypes
Een centraal concept in de Kanjertraining zijn de vier ‘Kanjertypes’:

De Tijger: Dit type staat voor assertiviteit en zelfvertrouwen. Kinderen leren op te komen voor zichzelf en anderen op een respectvolle manier.
De Aap: De Aap staat voor grappig en gezellig gedrag. Kinderen leren plezier te hebben en een positieve sfeer te creëren zonder anderen te kwetsen.
De Konijn: Dit type staat voor teruggetrokken gedrag. Kinderen leren om hulp te vragen en zich kwetsbaar op te stellen wanneer dat nodig is.
Het Konijn: Het Konijn staat voor pestgedrag en onzekerheid. Kinderen leren dit gedrag te herkennen en ermee om te gaan.

Ouders en de Kanjertraining
Wij geloven sterk dat de betrokkenheid van ouders essentieel is voor het succes van de Kanjertraining. U kunt helpen door thuis te praten over de Kanjerprincipes en de vaardigheden die uw kinderen op school leren. We moedigen open communicatie tussen ouders en school aan, zodat we samen kunnen werken aan de groei en ontwikkeling van uw kind.

KanVAS
Wij gebruiken het Digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem bestaat onder andere uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en een breed scala aan pedagogische adviezen. De leerlingvragenlijst is goedgekeurd door de COTAN en kan door scholen eveneens gebruikt worden om de sociale opbrengsten aan de onderwijsinspectie te verantwoorden.

Stichting Kanjertraining gebruikt de data mag gebruiken voor het doen van onderzoek. Uiteraard hanteert Stichting Kanjertraining hierbij hoge maatstaven op het gebied van de privacybescherming. Zij publiceren nooit data die zijn te herleiden tot namen van kinderen of individuele scholen. De Onderwijsinspectie gebruikt vanaf 1 augustus 2014 de Kanjervragenlijst voor het beoordelen van de sociale competenties van onze leerlingen (indicator 1.5). OBS de Pijlstaart heeft Stichting Kanjertraining hiervoor gemachtigd.

Onderdelen van ons volgsysteem:

• Leerlingvragenlijst (COTAN-gecertificeerd)
  • Docentvragenlijst
  • Ouder/ verzorgervragenlijst
  • Sociogram (op basis van cijfers en smileys)
  • Sociale Veiligheidslijst voor leerlingen (om te voldoen aan de wet Sociale Veiligheid).

Alles staat nog een keer samengevat in de onderstaande folder:
Folder Kanjertraining