De week van het openbaar onderwijs

19 maart 2021
Het onderwijs in Nederland bestaat uit bijzonder en openbaar onderwijs. Wat is het verschil eigenlijk? Een bijzondere school verzorgt onderwijs vanuit een godsdienstige of levensbeschouwelijk startpunt en een openbare doet dit niet. Hiermee is zeker niet alles gezegd. Het openbaar onderwijs heeft weldegelijk een startpunt en is gebouwd op 3 kernwaarden: gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting. Alle scholen van stichting AURO baseren hun onderwijs op deze kernwaarden. Hoe zien we deze abstracte kernwaarden terug in het onderwijs van de scholen? Beluister onze korte podcast over de manier waarop wij de 3 kernwaarden invullen op OBS De Pijlstaart

Noodscenario OBS De Pijlstaart

2 oktober 2020

Pandemiescenario OBS De Pijlstaart

Kinderen hebben recht op onderwijs en dat moet te allen tijde zo goed mogelijk doorgaan. (Artikel 28: recht op onderwijs).  Met artikel 28 als uitgangspunt doen wij er als school alles aan om ook in crisistijd het onderwijs te continueren. OBS De Pijlstaart heeft in het begin van de Covid-crisis laten zien weerbaar te zijn en met technologie en aanpassingsvermogen onderwijs te kunnen verzorgen. Nu de teststraten vollopen en we leerkrachten soms 3 of 4 dagen moeten missen door testvertraging willen wij niet wachten op een wonder of een externe oplossing. Wij hebben daarom een noodscenario ontwikkeld. Hierbij is rekening gehouden met werkdruk en eventuele overbelasting van het personeel.  In het onderstaande schema kunt u 4 volgordelijke scenario's lezen. Het basisprincipe is dat wij de kinderen zoveel mogelijk op school les willen geven. Om dit te realiseren zetten wij bij scenario 1 & 2 online middelen en een invalpool in. Scenario 3 zal ingezet worden als er geen andere mogelijkheid meer is (door grote uitval van leerkrachten bijvoorbeeld). Mocht uw kind niet naar school kunnen wegens Covid-klachten dan zorgen wij bij scenario 4 voor online materiaal zodat het missen van lessen tot een minimum wordt beperkt.                                                                          Noodscenario OBS De Pijlstaart

Experimenten

18 oktober 2019
Meer plezier in rekenen: groepsdoorbrekend leren in groep 4 Op de openbare basisschool de Pijlstaart staat de relatie tussen onderwijs en onderzoek hoog in het vaandel. Nieuwe onderwijsinitiatieven worden niet zomaar geïmplementeerd, maar eerst getoetst aan de meest recente onderwijsonderzoeken. Wij doen dit middels experimenten. Een experiment leent zich uitstekend voor onderwijsverbetertrajecten. Een experiment mag namelijk lukken en mislukken. Het doel van een experiment is het vergaren van nieuwe kennis en inzichten. Onze praktijkgerichte experimenten starten altijd vanuit een onderwijsuitdaging. Waar lopen we tegenaan en hoe kunnen we dit verbeteren? In dit artikel presenteren we de resultaten van het experiment groepsdoorbrekend rekenen in groep 4.  Klik op deze link voor het volledige artikel: Meer plezier in rekenen_ groepsdoorbrekend leren in groep 4

Digitale lessen

26 augustus 2019
Met de inzet van digitale middelen verrijk je het leerproces, maar het moet geen doel op zich zijn. Dat is de visie van Jaco van den Dool, directeur van openbare basisschool De Pijlstaart in Vinkeveen. Tijdens een studiedag ontwikkelde zijn team verschillende digitale lessen met een duidelijk leerdoel. Lees hier het volledige artikel  

Podcasts

3 april 2019
De eerste podcast over de Pijlstaart is af! Wat is een podcast eigenlijk zult u misschien denken? Een podcast is een online audio-uitzending waarbij het geluidsbestand wordt aangeboden via streaming. Heel simpel gezegd is een podcast gewoon online radio. De komende tijd wil ik iedere twee maanden een podcast maken en publiceren over allerlei onderwerpen die spelen op de Pijlstaart. Op deze manier krijgen jullie een mooi inkijkje in het reilen en zeilen van de school. De eerste podcast gaat over ICT en onderwijs. Ik heb met veel plezier twee docenten en 4 leerlingen geïnterviewd over hun visie op technologie en primair onderwijs. Luister vooral goed naar de ideeën van de leerlingen over de school van de toekomst. Wat een prachtige verhalen! Veel luisterplezier! Jaco van den Dool

To Top