Samen ontdekken. Stralend groeien.

Samen ontdekken.
Stralend groeien.

Doelen

Samen met de visie en de koers van stichting AURO levert dat voor onze school voor de komende vier jaar de volgende richtinggevende thema’s op:

Stichting AURO:

  • Onderwijs voor de AURO leerlingen van nu, de wereldburgers van morgen;
  • Stichting AURO als goede werkgever;
  • Stichting AURO als openbare gemeenschap.

 

De zeven pijlers OBS de Pijlstaart: 

  • Wij dragen gezamenlijk zorg voor het schoolbeleid;
  • Wij reflecteren opons handelen en ons onderwijs;
  • Wij werken met actuele materialen op papier en digitaal;
  • Wij bieden passend onderwijs voor een passende uitstroom;
  • Wij zetten expertise in voor onderwijsvernieuwing;
  • Wij communiceren open, eerlijk en direct;
  • Wij nemen verantwoordelijkheid voor een veilige en sociale sfeer.

De richtinggevende thema’s staan op verschillende manieren met elkaar in verbinding. Goed werkgeverschap draagt bij aan de ontwikkeling van de onderwijsprofessionals. Als er wordt geïnvesteerd in de onderwijsprofessionals is dit van invloed op het onderwijs voor de leerlingen. Door de aandacht binnen het onderwijs voor onder andere maatschappelijke thema’s ontstaat er verbinding met de wereld buiten de school, de openbare gemeenschap.

Per richtinggevend thema stellen we onszelf doelen, op stichtings- en schoolniveau. Deze vindt u in het koersplan van stichting AURO, het schoolplan van OBS de Pijlstaart en het jaarplan van OBS de Pijlstaart.

Zeven pijlers OBS de Pijlstaart

Wij dragen zorg voor het schoolbeleid

Wij hechten veel waarde aan een breed gedragen schoolbeleid waarbij het team werkt vanuit vertrouwen en gedeeld leiderschap. Er wordt gewerkt volgens het Rijnlands Model en werkgroepen hebben een mandaat om de onderwijskwaliteit te onderzoeken, verbeteren en borgen. Het team is aanwezig, zichtbaar en bereikbaar voor ouders, leerlingen en stakeholders. De school maakt eigen keuzes en onderzoekt of keuzes vanuit politiek, bestuur of onderwijsvernieuwingen bij hen passen. Er heerst een doorgaande lijn en rust en regelmaat op school. Het hele team is samen verantwoordelijk voor een nette en opgeruimde school en het huis van de Pijlstaart staat sterk als eenheid.

Wij reflecteren op ons onderwijs en ons handelen

Als team komen wij regelmatig samen om over ons onderwijs te praten en elkaar te inspireren. We gebruiken opbrengstgerichte gesprekken op groepsniveau en werken met groepsplannen volgens de PDCA-cyclus om de ontwikkeling van elke leerling te optimaliseren. Ook houden we leerlingbesprekingen en werken we met een online scholingsprogramma E-wise om onszelf verder te ontwikkelen. Beleidsplannen evalueren we cyclisch en we stimuleren collegiale visitatie om van elkaar te leren. Door regelmatig te reflecteren op ons onderwijs en ons handelen, blijven we ons als team ontwikkelen en kunnen we de onderwijskwaliteit op onze school verbeteren.

Wij werken met actuele materialen op papier en digitaal

Wij gebruiken verschillende materialen en methodes die aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen en aantrekkelijk zijn om mee te werken. Leerlingen worden op de Pijlstaart ICT-vaardig gemaakt door te werken met iPads en Chromebooks. Wij werken met het EDI-model(rekenen), zowel met bronnen- als leer-werkboeken, en gebruiken digitale middelen ter verrijking van het onderwijs. Er zijn iPads beschikbaar in de onderbouw en vanaf groep 3 werkt elke leerling met een Chromebook. Het digibord wordt ingezet om lessen optimaal te ondersteunen. In de onderbouw wordt er gewerkt met hoeken en nieuw ontwikkelingsmateriaal om doelgericht te werken door middel van variatie en spel. De school maakt gebruik van een nieuw leerlingvolgsysteem en heeft een uitgebreide schoolbibliotheek met lees-, informatieve en prentenboeken. De Pijlstaart blijft flexibel en vernieuwt voortdurend om optimaal aan te sluiten bij de behoeften van leerlingen.

Wij bieden passend onderwijs aan voor een passende uitstroom

Wij bieden kwalitatief goed onderwijs in een continurooster van vier gelijke dagen (ma-di-do-vr) en een halve dag(wo). Wij hebben aandacht voor het individu waarbij leerlingen worden gehoord en gezien. Er wordt ingezet op gedifferentieerd onderwijs binnen de groep op drie niveaus en het EDI-model wordt gehanteerd. Er is een breed aanbod mede door de inzet van vakdocenten voor beeldende vorming, muziekonderwijs en bewegingsonderwijs. Specifieke onderwijsbehoeften worden bediend door de inzet van remedial teachers, onderwijsassistenten, vrijwilligers en hulpouders, zodoende kunnen we nog meer niveaus bedienen. De school heeft ook een interne plusklas onder leiding van een gediplomeerde top talentcoach en biedt leerlingen de mogelijkheid om deel te nemen aan een schooloverstijgende plusklas vanuit het samenwerkingsverband PassenderWijs. Communicatie met ouders over de vordering en ontwikkeling van leerlingen is helder en transparant en er wordt een voorlopige uitstroomverwachting gedeeld in groep 7 ter voorbereiding op het definitieve schooladvies in groep 8.

Wij nemen verantwoordelijkheid voor een veilige en sociale sfeer

OBS de Pijlstaart is een echte dorpsschool waar vertrouwen de basis is voor het creëren van rust, sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Er wordt gewerkt met respect, openheid en transparantie. De school is flexibel, enthousiast en werkt met de Kanjertraining. Er zijn twee geschoolde vertrouwenspersonen en een anti-pestcoördinator. Het team onderhoudt en stimuleert de goede sfeer middels teambuildingsactiviteiten en gezamenlijk gemaakte schoolafspraken. Op de Pijlstaart kan iedereen zichzelf zijn en er wordt het goede voorbeeld gegeven.

Wij communiceren open, eerlijk en direct

Iedereen op de Pijlstaart doet ertoe. Er wordt open en transparant gecommuniceerd, zowel intern als extern. Hierbij wordt gewerkt volgens het Rijnlands Model, waarin het team van de Pijlstaart de voorlinie vormt. De school is toegankelijk en de deuren staan letterlijk en figuurlijk open, ook digitaal. Op de Pijlstaart wordt er vanuit wederzijds vertrouwen gewerkt en staat de driehoek ouders-leerling-leerkracht centraal. Een veilige omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om zich te uiten, feedback te geven en te ontvangen is belangrijk. De school hanteert dan ook een open-deurencultuur en accepteert verschillen. Het openbaar onderwijs wordt uitgedragen, waarbij iedereen welkom is.

Wij zetten expertise in voor onderwijsvernieuwing

Wij werken met vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs, beeldende vorming en muziek. Daarnaast wordt externe expertise ingezet, maar wordt ook elkaars expertise benut. Er is kennis van de sociale kaart en er wordt geleerd elkaars talenten te kennen en hiervan gebruik te maken. De school geeft ruimte en vertrouwen om initiatief te kunnen nemen. Collegiale visitatie wordt gehanteerd en er wordt gebruikgemaakt van E-Wise om online te professionaliseren. Daarnaast verzorgen we fysieke teambrede scholingen. Door deze verschillende kenmerken wordt expertise ingezet om onderwijsvernieuwing te realiseren.